Informació del projecte
Atles Visual dels Centres de Creació de Catalunya és el resultat de la convocatòria X-ONLINE de Xarxaprod 2013, es tracta d'un projecte d’apropiació i visualització de la informació web dels centres adherits a Xarxaprod. Volem facilitar una aproximació crítica a aquesta informació, propiciant que les dades no només siguin informació sinó que esdevinguin una forma de coneixement.
L’objectiu de l'espai web interactiu és que puguin comparar-se visualment els continguts de text i imatges allotjades als webs dels centres.
Pel que fa als continguts de text: es compara de forma estadística l’ús que es fa d’un seguit de paraules clau. La insistència que els diferents centres fan sobre un concepte o un altre queda reflectida en la estadística. Segons el volum d’ús d’una mateixa paraula clau tracem un gràfic de línies entre els diferents centres i configurem una orografia de les temàtiques principals.
Pel que fa a les imatges: es genera un atles visual amb les imatges dels projectes artístics actualment en curs, que inicialment es mostren de manera aleatòria. Posteriorment, en funció de les paraules clau escollides, s’aplica un filtre per mostrar les imatges associades a una temàtica particular.
Aquestes dues eines d’anàlisi ens permeten generar un mapa conceptual i visual dels continguts web. La comparació infogràfica dels resultats genera innombrables associacions i il·lustra les correspondències existents entre els diferents centres. Aquestes relacions configuren una cartografia del coneixement més enllà de l’adoctrinament, que ens permet crear nous camps semàntics.
Sobre l’Atles visual
S'ha disposat una graella amb imatges publicades al web de cada centre. Aquestes imatges apareixen per defecte de manera aleatòria, propiciant noves lectures en cada visita. Les imatges van associades a les paraules clau intrduïdes per la usuària. És a dir, un cop seleccionats els conceptes, només visualitzem aquelles imatges que en la seva descripció projectual continguin aquelles paraules clau que hem sel·leccionat. El resultat seria un mosaic amb les imatges publicades a la xarxa per cadascun dels centres, amb la possibilitat d’aplicar un filtre segons el centre d’interès de la usuària. En clicar-se, les imatges obtenim informació del centre d'on prové i enllaç al projecte.
L’atles és una forma visual del saber que aposta per la capacitat de les imatges de relacionar-se entre si. És una forma del saber fonamentada en la disparitat i en l’apertura al camp de les “possibilitats encara no donades”. Aquestes possibilitats es creen quan agrupem imatges diverses en una mateixa taula de treball i deixem que la imaginació les reorganitzi. D’aquesta manera, fomentem la capacitat de descobrir la relació íntima i secreta entre les coses, pròpia de la imaginació. Plantegem una “taula de treball” que vol aprofitar el potencial d’interacció que té el web i facilitar l’ús de filtres per acotar l’objecte d’estudi.
Sobre el gràfic de línies
Per tal de mostrar la relació dels diferents centres de creació amb dos o més conceptes. En aquests gràfics tindríem: a l’eix horitzontal els diferents centres i a l’eix vertical el nombre d’aparicions o volum d’ús d’un concepte determinat per la usuària. La interfície compta amb formularis on la usuària seleccioni quin és el concepte que vol posar en joc. En clicar els noms dels centres situats a l'eix de les x apareixen gràfics de radar generats amb una sèrie de conceptes representatius, aquests gràfics permeten relacionar el volum de repetició de cadascun dels conceptes i comparar-ho la tendència general a Xarxaprod.